Урок 1/1 Методи наукового пізнання. Теорія та експеримент.
Мета уроку: Розглянути зародження й розвиток фізики як науки, роль фізичного знання в житті людини й суспільному розвитку, основні етапи розвитку фізики як науки. Повторити основні одиниці СІ. Розглянути, що таке похибка вимірювання та основні методи її обчислення.
Філософи – Фалес, Геракліт, Демокрит, Анаксагор.
Структура пошукової діяльності:
· Спостереження;
· Гіпотеза;
· Планування перевірки гіпотези;
· Експеримент;
· Аналіз результатів;
· Корекція гіпотези із врахуванням результатів експерименту;
· Створення теорії;
· Застосування знань.
Фізична величина – це характеристика тіла, або явища, яку можна виміряти та вона має одиниці вимірювання.
Фізична величина
|
Позначення
|
Одиниці вимірювання
| |
лінійні розміри, відстань
|
l, a, b, c, s
|
м
|
Основні
|
маса
|
m
|
кг
| |
температура
|
t, T
|
°С
| |
час
|
τ, t
|
с
| |
заряд
|
q
|
Кл
| |
об’єм
|
V
|
м3
|
Похідні
|
площа
|
S
|
м2
| |
швидкість
|
v
|
м/с
| |
Сила
|
F
|
H = кг∙м/с2
| |
Робота
|
А
|
Дж = кг∙м2/с2
| |
Сила струму
|
І
|
А = Кл/с
|
1л = 0,001 м3 = 1 × 10-3 м3
15000000000000 = 15 ∙ 1012, а 0,00000015 = 15 ∙ 10-8
2 ∙ 106 × 4 ∙ 103 = 8 ∙ 109
2 ∙ 106 : 4 ∙ 103 = 0,5 ∙ 103
2 ∙ 105 – 15 ∙ 104 = 2 ∙ 105 – 1,5 ∙ 105 = 0,5 ∙ 105.
3 см = 0,03 м = 3 ∙ 10-2 м
3 Мм = 3 ∙ 106 м
3 см2 = 3 ∙ 10-4 м2
3 км3 = 3 ∙ 109 м3Абсолютна похибка – це різниця між отриманим та точним (середнім арифметичним) значенням фізичної величини.
∆Х = |Х – Х0| Х = Х0 ± ∆Х
Відносна похибка – це відношення абсолютної похибки до точного (середнього арифметичного) значення фізичної величини.
Ɛ = ∆Х / Х
Вимірюючи площу, отримали результати: 220 мм2, 2 см2. Знайти абсолютну і відносну похибки.
Х1 = 220 мм2 = 220∙10-6 м2 = 2,2∙10-4 м2
Х2 = 2 см2 = 2∙10-4 м2
Х0 = (2,2∙10-4 + 2∙10-4) м2 /2 = 2,1∙10-4 м2
∆Х = 2,2∙10-4 м2 - 2,1∙10-4 м2 = 0,1∙10-4 м2
Х = (2,1∙10-4 ± 0,1∙10-4) м2
Ɛ = 0,1∙10-4 / 2,1∙10-4 = 0,048 = 4,8%
Урок 2/2 Математика – мова фізики.
Мета уроку: Класифікувати фізичні величини на скалярні та векторні. Розглянути правила побудови графіків; сутність фізичної моделі.
Вектор — це напрямлений відрізок.
Проекція векторів.

a = √ (aх )2 + (aу )2

sin α = a / c; a = c · sin α; cos α = b / c; b = c · cos α; tg α = a / b.
3.Додавання векторів. Додати вектор — це означає зробити паралельне перенесення другого вектора так, щоб його початок співпадав з кінцем першого вектора.
Знайти проекції векторів переміщення та їх довжину.
x01 = -1; x1 =-4; Sx1 = -4 - (-1)= -3;
y01 = 2; y1 = 2; Sy1 = 2 - 2 = 0;
S1 = √(-3)2 + 02 = 3;
x02 = 1; x2 = 7; Sx2 = 7 - 1= 6;
y02 = 5; y2 = 2; Sy2 = 2 - 5 = -3;
S2 = √ 62 + (-3)2 = √ 45;
Знайти проекції вектора швидкості.
v = 24 м/с
α = 30˚
vx = 24 м/с√3/2 = 12 √3м/с
2. Вимірюючи об’єм, отримали результати: 0,15 дм3, 120 см3. Знайти абсолютну і відносну похибки.
3. Закінчити задачу.
3. Закінчити задачу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий